Helsefremmende skole

«Glede i god helse» er ikke bare et mål for oss, for gjennom å være en helsefremmende skoler skal din læringssituasjon styrkes. På Greåker er «glede i god helse» et ønske om at du opplever mer mestring ikke bare på skolen, men også i livssituasjonen din.

helsefremmende skole - Klikk for stort bilde

Helsefremmende skole er ett av fylkeskommunens tiltak for å hindre frafall i videregående skole. Det satses på fysisk aktivitet, riktig kosthold og god psykisk helse. En helsefremmende skole ønsker å styrke din læringssituasjon og lærerens forutsetning for å lære bort.

På Greåker vil du kjenne igjen de helsefremmende tiltakene gjennom bl.a:

Skolefrokost

Hver dag får du servert gratis frokost med enten frokostblanding med yogert eller havregrøt. I første friminutt får du alltid frukt.

Kantina

Hver dag tilbyr de mat som følger helsedirektoratets retningslinjer for mat- og måltider i skolen. Her kan du bl.a få kjøpt et varmt måltid hver dag.

I friminuttene er gymsalene åpne og du kan spille basket, fotball, bordtennis eller badminton. I løpet av skoleåret arrangeres det også konkurranser som kanonball-, volleyball-, bordtennisturnering eller dansekonkurranse. Vil du ha litt roligere aktivitet kan du spiller kort, backgammon, sjakk (ute eller inne) eller delta på strikkelunsj. Alt dette foregår i biblioteket.

Fritid på Greåker

På Greåker har alle ansatte og elever mulighet til å gå på trening direkte etter skoletid. Intervalltrening, basketball, spinning, gågruppe, fotball, saltrening, Feldenkreis, treningsveiledning i styrkerom og volleyball er noen av de mange valgmulighetene du finner og kan delta på.

kroppsøvning med trimsenter spinningsal og gymsaler - Klikk for stort bilde

Fysisk aktiv læring

På Greåker tilbys en aktiv læring som handler om å integrere fysisk aktivitet i undervisningen. Bruk av fysisk aktiv læring kan optimalisere lærerens undervisning og elevens læringsoppnåelse.

Drømmeskolen

Drømmeskolen er en del av Helsedirektoratets satsning «Psykisk helse i skolen» og er et tiltak for videregående skoler, utviklet av Voksne for Barn. Det er en modell for å jobbe systematisk med det psykososiale miljøet i videregående skoler, ut i fra et helsefremmende perspektiv. Målet er å skape et læringsmiljø hvor elevene opplever trygghet og tilhørighet, får brukt ressursene sine og hvor den psykiske helsen til den enkelte elev fremmes.

Kontakt

Unni Elisabeth Bay Johansen
E-post
Telefon 69 10 20 89
Mobil 900 53 981