Vellykkede APERTUS-forestillinger

APERTUS-skuespillerne, f.v.: Marie Guldteig, Henriette Humlekjær, Michael Frantz, Charlotte Andersen og Sondre Lyngmo. - Klikk for stort bildeAPERTUS-skuespillerne, f.v.: Marie Guldteig, Henriette Humlekjær, Michael Frantz, Charlotte Andersen og Sondre Lyngmo. Onsdag og torsdag denne uken har elevrådet arrangert APERTUS, av og for elevene selv. Sterke historier om overgrep, depresjon og utenforskap har blitt formidlet med et mål om å skape større åpenhet og bedre samhold blant elevene.

- Gjennom forestillingen APERTUS formidles elevenes egne historier. Det er mange her på skolen som bærer på opplevelser som ikke er kjent for andre og forestillingen gir dem en mulighet til å bli hørt. De kan kanskje føle seg alene, men det er mange som kan kjenne på noen av de samme følelsene, forteller elevrådsleder Maria Da Silva.  

APERTUS er satt  sammen av forbokstaven i flere ord, som står for noe av det elevrådet vil sette fokus på:

Anerkjennelse
Persepsjon
Erfaring
Respekt
Tillit
Unike personligheter
Samhold

- Målet er at vi skal ta bedre vare på hverandre, for selv om fasaden kan se perfekt ut for andre, så er det ikke alltid sånn det er. Vi i elevrådet ønsker å jobbe for større åpenhet og respekt for at vi er unike personligheter med hver vår historie. Det at vi er forskjellige er jo egentlig noe veldig positivt. Vi må gjøre det til vår fordel, sier Da Silva.

Sturla Storemyr og Maria Da Silva i elevrådsstyret har et ønske om mer åpenhet og aksept rundt psykisk helse. - Klikk for stort bildeSturla Storemyr og Maria Da Silva i elevrådsstyret har et ønske om mer åpenhet og aksept rundt psykisk helse.

Alle elever har sett forestillingen

APERTUS er et av elevrådets største prosjekter i år, og siden skolestart har de jobbet aktivt med å hente inn og velge ut historier som skulle dramatiseres.

Onsdag og torsdag ble det satt opp åtte forestillinger, og alle klassene på skolen har sittet i salen. Det er elever på musikk, dans og drama som har dramatisert historiene.

- Skuespillerne har arbeidet med hvordan de skal formidle følelsene til dem som har opplevd historiene, men ellers har de ikke endret stort. Vissheten om at historiene er sanne er det som treffer, tror Maria Da Silva.

 

«Har vi det bra, lærer vi bedre»

Forestillingen tar opp temaer som depresjon, mobbing, posttraumatisk stresslidelse, transseksualitet og overgrep. Forestillingen er holdt svært enkel, for det som skal stå i fokus er historiene.

- Vi ønsker at elevene skal få et innblikk i hva andre går gjennom og stille seg selv spørsmålet hva de kan gjøre for å minske deres vansker. Jeg husker da jeg selv opplevde APERTUS for to år siden og hva det fikk meg til å tenke. Det var en fin opplevelse, selv om historiene som fortelles er alt annet enn fine. Vi håper forestillingen åpner for en egenrefleksjon rundt temaene og at vi kan vise en større forståelse for hverandres livssituasjon og utfordringer. Det sosiale miljøet på skolen betyr veldig mye, for har vi det bra så lærer vi også bedre og samtidig kan vi utvikle oss i en positiv retning, forteller Maria Da Silva.

Skuespillerne har jobbet mye med hvordan de på best måte kan formidle de underliggende følelsene i tekstene som ble sendt, inn. - Klikk for stort bildeSkuespillerne har jobbet mye med hvordan de på best måte kan formidle de underliggende følelsene i tekstene som ble sendt, inn.

Mer åpenhet og aksept

Hun mener det ikke alltid er så store ting som skal til. Målet er ikke at alle skal bli venner med alle, men at hver og en strekker seg litt lenger for å skape et inkluderende og trygt skolemiljø.

- Det kan være å droppe stygge blikk man eventuelt sender og heller smile litt til hverandre i gangen. Dette tar jo bare noen få sekunder av vår tid, mens de positive virkningene kan være langsiktige og påvirke miljøet veldig positivt. Å være grei koster egentlig så lite.

 

Har du behov for å snakke med noen?

Både helsesøster og rådgiverne er tilgjengelig for dem som har behov for noen å snakke med i etterkant av forestillingen. Ta kontakt og avtal en tid.

- Vi i elevrådet svarer også gjerne på spørsmål som man ikke trenger helsefaglig eller pedagogisk kompetanse for. Vi er her for dere og er åpne for innspill til hvordan vi kan jobbe videre, oppfordrer Da Silva.

Elevrådet på Greåker skoleåret 2018/2019 er initiativtakere og prosjektledere for APERTUS. - Klikk for stort bildeElevrådet på Greåker skoleåret 2018/2019 er initiativtakere og prosjektledere for APERTUS.