Livserfaringer, kultur og stigespill

Her deltar elever fra både de studiespesialiserende linjene og kombinasjonsklassene på årets siste språk-kafé. Her lærer deltakerne hverandre å kjenne gjennom fysiske og konkurransepregede aktiviteter, samtidig som elevene fra 0LOVA og 0LOVB deler historier fra hjemlandene sine, overgangen til Norge og lærer å kommunisere godt på norsk med jevnaldrende.

Julie, Aniken og Mathias - Klikk for stort bilde

 


Språkambassadørene, Julie Meland fra 2STUG, Mathias Førrisdahl fra 2STUC og Anniken Opstad fra 2STUG har bare positivt å si om integreringsprosjektet de har tatt del i gjennom skoleåret: «Det er sjelden en får en slik mulighet til å bli kjent med nye mennesker og nye kulturer. En utrolig spennende og givende opplevelse de som har muligheten absolutt burde være en del av!»

Språk-kafé - Klikk for stort bilde

Språk-kaféene er en del av integreringsprosjektene skolen har arrangert i løpet av skoleåret, der formålet er at elevene fra kombinasjonsklassene skal lære å snakke god norsk og bli kjent med elever på Greåker. Kaféene blir gjennomført av språkambassadørene, der enkle aktiviteter som brettspill og konkurranser står i sentrum, men med fokus på å bli bedre kjent.

 

Mathias - Klikk for stort bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nemat Jabarkheil og Zaryalai Adramzai fra 0LOVA forteller at mottakelsen på Greåker har vært fantastisk, og at prosjektene lærerne har satt i gang har gjort både den språklige og den sosiale overgangen en lek. Elevene blir kjent med nye mennesker, de forteller om kulturen i deres hjemland og lærer norsk gjennom å prate med elevene fra Norge, det kan da ikke bli stort bedre?

De ansvarlige for språk-kaféene har vært koordinator Camilla Eliassen, samt kombinasjonslærerne Hrund  Eivarr og Hanna Haraldsen. De er sammen kjempefornøyde med resultatene og utbyttet elevene har fått gjennom skoleåret. Det er tydelig at Greåker er en skole der absolutt alle, uansett hudfarge, etnisitet og bakgrunn, er velkomne!

 

Skrevet av

Eirik-Mathias Bjørnø Johnsen, 2STUE

Elevjournalist