Finansministeren besøkte Greåker

Siv Jensen besøkte etter eget ønske Greåker mandag 22. oktober. Hun ble imponert over det innovative læringsmiljøet – både på science og i kombinasjonsklassene.Hele verden i et klasserom. Fra venstre elev Sidic, fagleder i norsk Camilla Eliassen, finansminister Siv Jensen og rektor Kristin Danielsen. - Klikk for stort bildeHele verden i et klasserom. Fra venstre elev Sidic, fagleder i norsk Camilla Eliassen, finansminister Siv Jensen og rektor Kristin Danielsen.

- Jeg hadde lyst til å besøke skolen fordi jeg har hørt at dere gjør veldig mye bra for lærevillige elever. Arbeidet som gjøres i kombinasjonsklassene er også ualminnelig viktig for det norske samfunnet fremover, fortalte Siv Jensen.

På det timelange besøket rakk hun å oppleve blant annet en ungdomsbedrift, et forskningsprosjekt og en språkkafé.

Entreprenørskap

- I fremtiden kommer vi til å behøve mange personer som tør å gå foran, være innovatører og få til noe nytt. Og derfor har vi laget sciencelinja, en linje for elever som er teoritørste, men som også liker å ha det gøy og prøve noe nytt, fortalte utdanningsleder for science, Nina Elisabeth Nilsen, før hun ga ordet til elevene selv.

Elevene på sciencelinja jobber aktivt med entreprenørskap og er kjent for sitt tette samarbeid med næringslivet. I år har alle elevene på Vg2 gått sammen om å skape ungdomsbedriften Leve lokalt, konkurrere globalt, som handler om å jobbe med demokrati og bærekraft blant ungdom. Denne bedriften arrangerte en veldig vellykket konferanse for 10. klassinger på Litteraturhuset i Fredrikstad 17. oktober.

- Hvordan kan vi sammen skape et bærekraftig samfunn? Vår ungdomsbedrift tilbyr en tjeneste som tilbyr økt kompetanse gjennom å redusere fordommer og øke kunnskapen til unge mennesker, fortalte Nora.

Nora presenterte ungdomsbedriften Leve lokalt, konkurrere globalt. - Klikk for stort bildeNora presenterte ungdomsbedriften Leve lokalt, konkurrere globalt.

Forskningsprosjekt med disputas

Science-elevene hadde også flere andre spennende undervisningsopplegg å fortelle om. Forrige skoleår forsket en gruppe på om det er en sammenheng mellom vannets saltmengde og PH-verdi i Hvaler nasjonalpark. Forskningsprosjektet pågikk i åtte uker, og de unge forskerspirene disputerte foran et kunnskapsrikt ekspertpanel fra lokalt næringsliv.

- Friheten til å selv velge hva vi skulle forske på, gjorde det veldig gøy. Det var ingen lærer som sa hva vi skulle gjøre, fortalte elevene til Siv.

 

Tverrfaglighet viktig fremover

- Vi har vært på kodekurs, hvor vi har fått anvendt det vi har lært i matematikken. Vi bygget roboter, som vi kodet til å bevege seg langs en tegnet linje, fortalte Sandra.

Nina bekrefter av tverrfaglighet er veien å gå fremover.

- Vi ønsker å kunne legge til rette for mer tverrfaglighet. Det at elevene får tid til å jobbe lenger med enkelte prosjekter, involvere flere fag og gjennom dette lære et akademisk språk de vil kunne dra nytte av i senere studier, opplever vi som viktig.

 

Hele verden i et klasserom

Et annet viktig og godt opplæringstilbud på Greåker er kombinasjonsklassene, hvor minoritetsspråklig ungdom med kort botid får lære mer norsk før de skal i gang med ordinær videregående opplæring.

- Jeg kommer fra Somalia og går i en av to kombinasjonsklasser her på Greåker. Vi er mange elever fra forskjellige land - vi representerer nesten hele verden! Noen kommer fra Afrika, noen fra Asia og noen fra Europa. Vi ønsker deg velkommen, sa Sicid.

 

- Ja, dere går jo her for å lære mest mulig norsk og få dette vitnemålet som er gullbilletten til videregående skole, skjøt fagleder i norsk, Camilla Eliassen inn.
 

- Ja, vi har mange gode lærere som hjelper oss. Vi trives godt her og opplever ingen mobbing, sa Sicid, til applaus fra klassen.

Språkkaféen utvikler de muntlige språkferdighetene og legger til rette for nye vennskap på tvers av klasser - Klikk for stort bildeSpråkkaféen utvikler de muntlige språkferdighetene og legger til rette for nye vennskap på tvers av klasser

Viktige språkmøter

Med jevne mellomrom arrangeres det språkkafé, hvor elever på studiespesialisering har søkt om å få være språkambassadører for å være gode språklige rollemodeller og lære bort norsk til elever på egen alder.

På språkkafeen driver elevene med aktiviteter som forsterker det norske språket, som å snakke om familien sin eller det som er relevant i samfunnet og nyhetsbildet.

- I tillegg har elevene mange andre fag også: Naturfag, matematikk og samfunnsfag. Alle som er lærere i kombinasjonsklassene må jobbe med ord i det norske språket. Det er jo en helt ny verden av begreper som elevene må beherske, sa Camilla.

- Dette synes jeg er veldig fint å se. Dette er jo noe av det vi har vært opptatt av å forsterke, for vi klarer oss bedre sammen om vi forstår hverandre, og det er lettere å få seg jobb når man kan norsk - så nøkkelen ligger i språket, sa Siv Jensen.

Greåker er en inspirasjon

Siv var godt fornøyd med de elevmøtene dagen bød på.

- Av det jeg har sett og hørt her i dag, tror jeg mye kan være til inspirasjon for videregående skoler rundt omkring i landet. Det å ha tett kontakt med næringslivet, det å gjøre skoletiden og undervisningen mest mulig relevant og interessant for elevene, det tror jeg er viktig – særlig i en tid hvor alt for mange elever dropper ut.