Skal samarbeide med Nxtech om produktutvikling

Etter nyttår skal to elevgrupper fra Vg1 på sciencelinja utvikle et produkt med ansiktsgjenkjenning sammen med teknologibedriften Nxtech.Mann foran røde stoler og elever - Klikk for stort bildeTore Karlsen i teknologibedriften Nxtech besøkte Vg1 science og delte av sine erfaringer rundt produktutvikling. Nina Elisabeth Nilsen   

Produktet skal kunne gjenkjenne ansikter samtidig som personvernet ivaretas. Elevene skal både definere en problemstilling for prosjektet og arbeide med produktutvikling hvor bruk av radar og koding inngår.

- Det å arbeide med alle fasene i produktutvikling, fra idémyldring via markedstilpasning, finansiering og testing frem til endelig produkt, er i seg selv lærerikt. Men samarbeidet med Nxtech gjør at elevene i tillegg får se hvordan et ingeniørmiljø arbeider med koding og teknologiutvikling, forteller avdelingsleder på sciencelinja Nina Elisabeth Nilsen.

Prosjektet inngår i det praktiske faget teknologi og forskningslære, som det undervises i på sciencelinja.

Anerkjent teknologiutvikler

Torsdag 15. oktober kickstartet scienceelevene prosjektet med et besøk av daglig leder Tore Karlsen i Nxtech. Han fortalte om hvordan bedriften i løpet av 12 år har etablert seg som en anerkjent utvikler for teknologigründere.

- I Nxtech jobber vi med oppstartsbedrifter som trenger hjelp av oss til å realisere idéene sine. Kompetansen vår er elektronikkutvikling, softwareutvikling og produktkvalifisering. Å stille kritiske spørsmål er en viktig del av oppgaven vi i Nxtech har i møte med våre oppdragsgivere. Vi har erfaring med alt som må være på plass for at kunder skal ønske å ta i bruk produktene som utvikles.

Mann foran bilde  - Klikk for stort bildeTore Karlsen med bilde av et kamera Nxtech var med på å utvikle. Tone Sundnes Reiten  

Trenger gründere med teknologiteft

Elias Falla Næss i 1STF har lyst til å bli gründer og lyttet nøye til det Karlsen fortalte.

- Det som interesserer meg mest er teknologi som kan løse problemene med plast i havet, men også CO2-forskning, som vi lærer om på skolen akkurat nå. Hvis jeg skal lage et produkt så ønsker jeg derfor å gjøre noe innenfor klima og miljø. Men jeg er også opptatt av personvern og sikkerhet innenfor informasjonsteknologi og sosiale medier. Det er mye som er spennende, forteller han.

Tore Karlsen synes det er morsomt at elevene interesserer seg for entreprenørskap.

- Det er veldig fint at det kommer nye hoder som fatter interesse for innovasjon og teknologi. Det vil være helt essensielt for Norge, når vi nå må begynne å tenke på at vi skal leve av noe annet enn olje og gass.

Gutt med lyst hår og blå skjorte - Klikk for stort bildeElias Falla Næss i 1STF har lyst til å bli gründer og synes foredraget var veldig spennende. Tone Sundnes Reiten  

Innblikk i et pågående gründerprosjekt

Med stort engasjement innviet Tore Karlsen elevene i prosessen med å ta frem et avansert teknologisk produkt med sterk miljøprofil. Det ble diskutert hvilket markedspotensial som finnes og hvilke utfordringer som må overvinnes for å lykkes. Nxtech har vært inne på utviklingssiden av produktet, som nå er i videreutviklingsfasen for å forbedres enda et hakk.

- Det var en veldig god presentasjon som ga et godt innblikk i utfordringene med å starte en bedrift. Vi lærte om sider ved produktutvikling som vi så langt ikke har lært om på skolen, sier Elias Falla Næss.

 

Lektor2 – realfag i praksis

Prosjektet er en del av Greåkers Lektor2-satsing, hvor elevene skal arbeide med realfag i samarbeid med næringslivet.

- Samarbeid mellom skole og næringsliv er et satsningsområde på sciencelinja. Vi er opptatt av at elevene skal få utforske realistiske problemstillinger som næringslivet arbeider med og dermed følge med på teknologiutviklingen i samfunnet. Derfor har vi et godt samarbeid med blant annet Nxtech, forteller avdelingsleder på sciencelinja Nina Elisabeth Nilsen.

Les mer om Lektor2-satsingen og hvilke andre bedrifter vi samarbeider med på nettsidene våre.

Til toppen