Mestringskurs for ungdom

Er du ofte litt mer enn vanlig trist eller urolig? Eller har du tidligere slitt med dette og er redd for at det skal komme tilbake? Da er kanskje vårt mestringskurs noe for deg.To kvinner som sitter på en benk foran et bygg - Klikk for stort bildeKursholder Henriette og helsesykepleier Mie tilbyr mestringskurs for inntil ti elever på Greåker vgs. denne høsten og vinteren. Tone Sundnes Reiten  

Kurset holdes for elever på Greåker videregående skole. Det er 10 samlinger over ti uker med oppstart rundt uke 40.  Kurset er gratis og foregår i skoletiden.

-Kurset vil gi deg verktøy til å mestre vanskelige følelser og gi innsikt i hvorfor vi føler slik vi gjør. Alle får en samtale før kursstart, der finner vi ut om dette er noe for deg! Vi har plass til ti elever, forteller sertifisert kursholder Henriette Westgaard Flote.

Hun holder kurset for andre gang sammen med helsesykepleier Mie Englund. Ta kontakt med dem dersom du har lyst til å delta eller har spørsmål om kurset.        

Kontakt kursholderne

Henriette Westgaard Flote: henriettef@viken.no

Miriam Englund: miriame@viken.no

Du kan også følge Henriettes Instagramkonto for mestringskurset: Mestringskurs_Henriette

Her er det noe av fjorårets deltakere sa om kurset:

«Kurset har fått meg til å kjenne meg selv bedre. Det har fått meg til å vite når negative tanker kommer, hvordan mestre dem og til slutt hvordan få dem vekk ved hjelp av metoder og teknikker.»

Deltaker vinter/vår 2020

«Kurset har gitt meg mange gode hjelpemidler til å kunne forstå egne tanker, tristhet og rett og slett kjenne psyken bedre! Ikke minst har det vært deilig å snakke med andre ungdommer og vite at man ikke er alene. Kurset er ingen quick-fix på alle personlige problemer, men et skritt i riktig retning for å få det bedre med seg selv»

Deltaker vinter/vår 2020

Kursinnhold

Kurset er basert på kognitiv sosial læringsteori som vektlegger hvordan tanke- og handlingsmønstre virker inn på følelser, og tar blant annet opp:

•         Hvordan følelser oppstår

•         Situasjoner og tanker som kan gi tristhet

•         Å styre følelsene med tanker

•         Å styre følelsene med handlinger

•         Å tenke på bedre måter

•         Trening i uvante tanker: Positiv tenkning og kontakt

•         Bedre kontakt med andre

•         Mestring og kognitive teknikker

•         Daglig bruk av metodene: Arbeid og øvelse

•         Daglig bruk av metodene: arbeid og øvelse – avslutning

Til toppen