En drømmeskole!

Som eneste skole i tidligere Østfold gjennomfører Greåker vgs. «Drømmeskolen».  Tre jenter foran en murvegg - Klikk for stort bildeElevmentorene Nina Mohammadyan, Celina Larsen og Huda Mohammed Nuur er blant årets dyktige elevmentorer. Tone Sundnes Reiten  

Elevmentorene Celina, Huda og Helene Gerd har selv opplevd hvor effektiv modellen er.

- Da jeg kom flyttende hit fra Vestlandet i fjor og skulle begynne på Vg1 var absolutt alt nytt for meg. Jeg kjente ingen og lurte på hva jeg skulle gjøre for å komme inn i miljøet. Men et par uker etter skolestart kom elevmentorene inn i klassen med opplegget sitt, og da kjente jeg meg litt tryggere. Det var lettere å bli en del av 1STUB etter det, forteller Huda Mohammed Nuur, som nå går i 2STUB og selv er elevmentor.

Hun får støtte av elevmentorene Celina Larsen som går Vg2 musikk og Helene Gerd Larsen som går Vg2 byggfag.  

- Man merker at Greåker er en drømmeskole ved at vi setter et større fokus på at alle skal bli kjent med elevene i klassen. Det merket jeg selv da jeg begynte på Vg1 i fjor. Elevmentorene hjalp oss å sette mål for hvordan klassemiljøet vårt skulle være. Vi hadde også øvelser hvor vi undersøkte hvordan man er en god lytter og erfarte at det jo er mye morsommere å snakke med noen som stiller spørsmål tilbake, forklarer Helene Gerd.

- Når man går på videregående så tenker man kanskje at man er stor nok til å ta ansvar for å bli kjent med hverandre, men sånn er det jo ikke i det hele tatt. Dette er et opplegg som trengs overalt, fastslår Celina.  

En modell for et godt læringsmiljø

Drømmeskolen er en modell for å jobbe systematisk med det psykososiale læringsmiljøet i ungdoms- og videregående skoler. Den er utviklet av organisasjonen Voksne for Barn i tett samarbeid med elever, lærere, rådgivere, skoleledere og helsesykepleiere. Målet er å skape et godt klassemiljø og få elevene til å føle trygghet og tilhørighet.

- Da jeg startet her på skolen skulle min rolle være å ta tak i utfordringer knyttet til elever med problemer og være en synlig voksen. Men jeg tenkte tidlig at vi også må fremme det positive! Vi må ha tiltak som omfatter alle og ikke bare dem som sliter. Så fant jeg Drømmeskolen og nå ser både lærere og elever frem til at elevmentorene skal komme inn i klassene deres, forklarer miljøveileder Shem Feka om starten på det hele for seks år siden.

En mann og tre jenter sittende i en sofa - Klikk for stort bildeMiljørådgiver Shem Feka sammen med elevmentorene Huda Mohammed Nuur, Celina Larsen og Nina Mohammadyan. Tone Sundnes Reiten  

Trygghet og tilhørighet gir gode skoleresultater

Miljøveileder Shem er opptatt av at alle skal føle seg inkludert i skolemiljøet.

- Det er forsket på hva som bidrar til at elevene gjør det bra på skolen. En av faktorene som skiller seg ut når det kommer til hva som bidrar til faglige prestasjoner, er trivsel. Hvis elevene trives på skolen, så gjør de det bedre faglig.

Celina, Huda og Helene Gerd er enige i at det er viktig å jobbe med miljøet på hele skolen, og la alle bli inkludert.

- En drømmeskole er en skole hvor alle opplever at de kan være seg selv. At man tas imot som den man er og respekteres for det, mener Celina.

- Ja, og at alle blir inkludert i skolemiljøet, legger Huda til.

- Selv om vi har mange ulike utdanningsprogram på Greåker, så er folk hyggelige mot hverandre, smiler og sier hei på tvers av klasser og avdelinger. Lærerne står også og hilser på oss hver morgen når vi kommer, så det er liksom noe som hører til. Det er et veldig godt miljø her, bekrefter Helene Gerd.

Jente foran en murvegg - Klikk for stort bildeElevmentor Helene Gerd Larsen er glad for å gå på en skole som har fokus på et godt klassemiljø. Tone Sundnes Reiten  

Elevmentorene er hjertet i modellen

Skoleåret 2020-2021 er Celina, Huda og Helene Gerd tre av totalt 40 elevmentorer. I år er det nemlig hele 19 Vg1-klasser på Greåker og hver klasse skal ha minst to elevmentorer.

Elevmentorene er kjernen i Drømmeskolemodellen. De rekrutteres blant Vg2-elevene og miljøveileder Shem Feka er tydelig på hva han ser etter når han leter etter nye elevmentorer. 

-Vi ser ikke etter karakterer. Du trenger ikke ha fem i matte for å bli elevmentor, det er de personlige egenskapene vi ser etter. Hovedkriteriet er at du skal være et godt forbilde for Vg1-elevene. I tillegg skal du kunne se og lytte til andre, være imøtekommende, engasjert og inkluderende.

Et godt klassemiljø

Elevmentorene er inne i Vg1-klassene flere ganger i løpet av skoleåret. Om høsten, når klassen er helt ny og trenger hjelp til å bli kjent, er temaet vennskap. Måler er å etablere et godt klassemiljø. Om våren er temaet å være god nok.

Alle elevmentorene får god opplæring før de går inn i Vg1 klassene de har ansvaret for.

-Vi lærer blant annet hvordan man er en god lytter, for det har mye å si for den som kommer og skal fortelle deg noe. Hvis det ser ut som om du driter i det som blir sagt, så er det ikke å så hyggelig eller lett å si noe mer, forklarer Huda.

Er gode forbilder 

De er også selv opptatt av hvordan de selv fremstår. For det de ønsker er at elevene skal kunne komme til dem med både gode og dårlige opplevelser.

-Det er veldig viktig å tenke over hvordan vi selv oppfører oss og handler. For folk vet jo at vi er elevmentorer og da må vi passe på at vi er gode forbilder. At det er trygt å komme og snakke med oss. Vise at vi er utadvendt, prøve å bli kjent med andre, slik at de lettere kan komme til meg å snakke, sier Celina.

Drømmeskolemetoden, hvor eldre elever hjelper og støtter yngre elever, har elevmentorene selv stor tro på.

-Vi møter nok elevene på en litt annen måte enn de voksne og ser ting som ikke lærerne ser. Det er kanskje lettere å snakke med oss, for vi skjønner hva de går gjennom, sier Helene Gerd.

Tre jenter som kaster løv - Klikk for stort bildeNina, Celina og Huda går henholdsvis helse- og oppvekst, musikk og studiespesialisering, men som elevmentorer blir de godt kjent på tvers av utdanningsprogram. Tone Sundnes Reiten  

Til toppen