Gaming på timeplanen

Rett før sommeren vant Greåker vant 15 komplette gamingstasjoner. Nå blir det dataspill i undervisningen! 

Klikk for stort bildeLærer Eivind Pihl Marthinsen tester utstyret sammen med elevene Meline Solem, Weronica Turlaj, Andreas Marken og Erik Langvik.

- Jeg har lenge hatt lyst til å bruke spillbasert læring i undervisningen og vi har snakket en del om det her på skolen, men det var først da jeg så en konkurranse på Facebook med tittelen «Vil du bli skolens helt?» at drømmen kunne realiseres. Nå skal vi teste ut spill som læringsmetode og jeg gleder meg!, sier lærer Eivind Pihl Martinsen.

Rett før skolen lukket dørene for sommeren tikket det inn en melding om at Greåker videregående skole hadde vunnet 15 komplette gamingstasjoner til en verdi av 300 000 kroner. Maskiner, stoler, hodetelefoner og alt annet nødvendig tilbehør er levert av Komplett.

Klikk for stort bildeLærer Eivind Pihl Marthinsen gleder seg til å bruke dataspill i historieundervisningen

 

 

Skal benyttes i historiefaget

Eivind har allerede planene klare for første undervisningsopplegg med spill som læringsmetode.

- I historieundervisningen skal vi bruke bruke gaming som inngang til sivilisasjonsbygging i jeger og sankersamfunnet. Elevene skal få frie tøyler til å bygge sin egen sivilisasjon i spillet Civilization og så skal vi bruke et par timer på å se hvordan det utvikler seg. Hvem er det som bare bygger øksekrigere og går til angrep på den første landsbyen de møter og hvem er det som murer seg inne i et hjørne, finner opp kruttet og kommer som julekvelden på kjerringa senere, forklarer Eivind, og legger til at spillingen vil gi elevene knagger å henge ny kunnskap på.

- Spill i undervisningen skal først og fremst være et hjelpemiddel i vanlig tradisjonell undervisning for at elevene bedre skal kunne tilegne seg de vanlige skolefagene, som samfunnsfag, historie og lignende.

Klikk for stort bildeAndreas Marken og Erik Langvik er kjempefornøyde med premien og hjalp mer enn gjerne til med å pakke opp utstyret.

 

Varierte undervisningsmetoder gir bedre læring

Rektor Kristin Danielsen på Greåker er opptatt av at alle elever skal oppleve mestring og glede i læring i skolehverdagen.

Gaming i undervisningen kan gi elever som kanskje strever i de mer tradisjonelle teoretiske fagene, men er veldig gode på dataspill og på digitale plattformer et løft. Samtidig er variasjon i læringsmetodene utvilsomt viktig for alle elever. Aktive elever, som er en av skolens målsettinger, handler om at lærerne bevisst samhandler og tar i bruk hele den pedagogiske verktøykassa og stadig utvider den. Slik jeg ser det så har vi fått et nytt verktøy i verktøykassa, som vi skal bruke så mye som mulig. Vi er nå i gang med å rigge skolen for fremtiden!

Klikk for stort bildeRektor Kristin Danielsen (2. rad til venstre) tror spill som læringsmetode vil gi elevene mestringsfølelse og glede i læring. Her sammen med gjengen fra Komplett, lærer Eivind Pihl Marthinsen, Weronica Turlaj, Meline Solem, Erik Langvik og Andreas Marken.